Arbeidsmogelijkheden onderzoek
Het kan zijn dat jouw contactpersoon (bijvoorbeeld van Sociale Zaken) meer wil weten over jouw sterke kanten of talenten. In dat geval kan jouw contactpersoon er voor kiezen om je aan te melden bij Annex BV zodat je in de praktijk kunt laten zien "wat je in huis hebt" op het gebied van arbeid. Je gaat bij Annex dus een aantal uren per week in de praktijk aan de slag. Voordat je start, heb je een plaatsingsgesprek met de consulent van Annex. Tijdens dit gesprek wordt samen met jou bekeken naar welk toekomstperspectief we toe werken en hoe de stappen daarheen er uitzien. Op basis daarvan wordt de meest geschikte werkplek gekozen. Annex heeft bij een aantal bedrijven en instellingen in zowel Maastricht als in het Heuvelland gevarieerde plekken beschikbaar. Je gaat dus aan de slag in een realistische werkomgeving.
De afspraken uit het plaatsingsgesprek worden met jou vastgelegd in een overeenkomst die we trajectplan noemen. Hierin staat de startdatum, de geplande einddatum, tijden van aanwezigheid, werkplek, doel, wat te doen bij verzuim etc.
Een plaatsing in een praktische werkomgeving is altijd tijdelijk, afgestemd op je eigen situatie en met behoud van je uitkering. De exacte periode en het aantal uren per week wordt in goed overleg met de opdrachtgever/doorverwijzer bepaald.
Voorbeelden van werkzaamheden kunnen zijn:
- administratief werk
- montagewerk van (metalen) artikelen
- inpak- of verpakkingswerk
- verzorgen van mailings en post
- werkzaamheden in magazijn met goederenstroom, voorraadbeheer, palletwagen etc.
- cateringwerk in een bedrijfsrestaurant
- werkzaamheden in facilitaire dienst: bijvullen/tellen van voorraden, schoonmaak etc.
- concierge taken, receptiewerk
- sorteren en/of repareren van bruikbare spullen
Voorbeelden van werkzaamheden in de buitenruimte zijn:
- snoeien/verwijderen van takken, struiken
- herstellen van afrasteringen
- verwijderen van zwerfvuil, onkruid en/of bladeren
- onderhoud aan speeltoestellen
- werken met bosmaaier, bladblazer, kantensteker, grasmaaier etc.
- onderhoud van een biologische groentetuin
- sneeuw ruimen
Op de afgesproken startdatum verwachten we je op de werkplek en maak je kennis met je werkbegeleider. Als je voor bepaalde werkzaamheden specifieke materialen nodig hebt, ontvang je die van ons. Denk daarbij aan signaalkleding, veiligheidsschoenen of andere persoonlijke beschermingsmiddelen.
We beginnen de eerste werkdag met een rondleiding en een uitgebreide werk- en veiligheidsinstructie, het doornemen van de huisregels en natuurlijk maak je kennis met je collega’s.
Na ongeveer 4 weken beoordeel jij jezelf over hoe je het werk doet. Hiervoor gebruiken we de digitale vragenlijst van Competensys die je op de computer via internet invult. Deze meerkeuze vragen gaan over:
- jouw werknemersvaardigheden; omgaan met je collega’s, leidinggevende of werkopdrachten;
- vakvaardigheden: kun je werken zonder fouten te maken of hoe snel begrijp je een lastige werkopdracht.
Je werkbegeleider vult deze vragen ook in. Samen met je consulent van Annex bespreek je de ingevulde antwoorden. Hierdoor ontstaat een goed beeld over jouw functioneren, je sterke kanten en misschien ook aandachtspunten. Met al deze gegevens bepaal je samen met je contactpersonen wat de beste en kortste weg is om duurzaam door te stromen naar werk. Als dat (nog) niet mogelijk is, bepalen we welk ander perspectief dan wel haalbaar is. Zodra dit duidelijk is, stop je met het werk bij Annex en start je met je baan of met je volgende stap in je loopbaan.
Als je niet in de praktijk kunt starten bij Annex en je bent alleenstaande ouder of jonger dan 27 jaar, dan kan je contactpersoon ervoor kiezen om een ander traject voor je in te zetten. Middels een gesprek met onze psycholoog kan deze je een advies geven met betrekking tot je leervermogen en over in te zetten scholing/opleiding.